Planowanie przestrzenne
Polityka przestrzenna gminy (prowadzona w oparciu o przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), określająca lokalne zasady gospodarowania przestrzenią zawarta jest w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Łęka Opatowska(http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=2129) . Natomiast w celu ustalenia przeznaczenia terenów oraz sposobu ich zagospodarowania i zabudowy sporządza się miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, których ustalenia, wraz z innymi przepisami, kształtują sposób wykonywania prawa własności nieruchomości. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, stanowiące akty prawa miejscowego, sporządzane są przez wójta, zaś uchwalane przez radę gminy, przy czym wiążące dla organów gminy przy opracowaniu planów są ustalenia studium. Zasadniczymi elementami każdego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego są: część tekstowa (uchwała) oraz graficzna (rysunek planu).
Rejestr miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obowiązujących w gminie Łęka Opatowska można pobrać (http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=2624).
W razie potrzeby w Gminie można uzyskać nw. dokumenty:
- zaświadczenie z obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=1459),
- zaświadczenie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=1458),
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=1456),
- wypis i wyrys ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (http://www.lekaopatowska.bip.net.pl/?a=1457),
Można również złożyć wniosek o:
- zmianę planu miejscowego, to inwestor inicjuje procedurę, składając odpowiedni wniosek (na marginesie należy dodać, że procedura zmiany planu może zostać zainicjowana również z własnej inicjatywy przez radę gminy). Wniosek o zmianę planu składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który prowadzi rejestr planów miejscowych oraz wniosków o ich sporządzenie lub zmianę, gromadzi materiały z nimi związane oraz odpowiada za przechowywanie ich oryginałów, w tym również uchylonych i nieobowiązujących (art. 31 ust. 1 ustawy). Wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy oraz jego adres,
- przedmiot i zakres wnioskowanej zmiany,
- określenie nieruchomości (lub opis terenu), których dotyczy wniosek,
- kserokopię lub wyrys z aktualnej mapy ewidencyjnej lub zasadniczej z oznaczeniem nieruchomości, której dotyczy wniosek.
- zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (procedura analogiczna j.w.),
- zaświadczenie o zgodności projektowanej inwestycji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.